dinsdag 13 januari 2015

Afvallen

Een van mijn goede voornemens dit jaar is afvallen. Het goede voornemen staat al langer op m'n lijstje en ik ben ook altijd wel bezig met een dieetje hier en een dieetje daar. Helaas tot nu toe met weinig effect. Er gaan wat kilo's af, om er zo snel mogelijk weer bij te komen of om stil te blijven staan op dat gewicht.
Mijn overgewicht speelt in alles een grote rol, in heel mijn leven. Daarom besloot ik, nog maar een keer, om naar de huisarts te stappen met dit issue.


De huisarts begreep gelukkig al heel snel dat dit niet een klein probleem was, waar je zomaar mee naar de huisarts stapt. Hij heeft m'n doorverwijzingen naar de diëtiste gezien en alle andere diëten die ik heb gevolgd. Ook ziet hij mijn onzekerheid, mijn struggle's en waar ik mee zit.
Wel hebben we eerst laten controleren of er niks lichamelijks aan de hand was en of ik niet al last had van diabetes. Als je overgewicht hebt, is de kans hierop groter.
Nu heb ik lichamelijk nog nergens last van, mijn conditie is slechter en ik heb iets meer moeite met trappen, maar verder mag ik nog in mijn handen klappen.
Bij het bloedonderzoek kwam er niks uit. Ik ben een gezonde meid van 25. Waarom val ik dan niet af? Is het dan toch mijn doorzettingsvermogen? Het soms toch ietwat extreme dieet? Volgens de dokter lag het daar allemaal niet aan.

Zoals gezegd, dit jaar gaat het lukken. Waarom? Omdat ik geopereerd word. 19 februari ga ik onder het mes om er voor te zorgen dat ik wel afval. Ik krijg een zogehete gastric bypass. Bij deze operatie wordt de maag verkleind en een stuk darm wordt omgelegd. Hoe de precieze operatie in z'n werk gaat, leg ik jullie een volgende blogpost uit.

Een operatie, een heftige ingreep met grote gevolgen. Het afvallen zal daarna snel gaan, hoe snel kan niemand zeggen. Dat is bij iedereen anders.  Toch heb ik voor deze optie gekozen. Levensveranderend: Ja. Heftig: Ja. Moeilijk: Ja. Waarom Romina? Waarom dan toch?
Omdat er in mijn omgeving mensen zijn die zo'n operatie hebben gehad. Ik zie wat ze nog steeds kunnen. Hoe het leven voor hen een stuk beter is geworden. De voordelen van zo'n operatie wegen zwaarder dan de nadelen. Na alles afgewogen te hebben, de informatiebijeenkomst te hebben gehad. Mijn screening goed te hebben volbracht kan ik zeggen:
19 februari, de dag dat mijn leven een intens grote verandering gaat krijgen!


Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte over de operatie, het pre-dieet enzo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten