donderdag 12 februari 2015

GBP #1 Informatieochtend en screening

Wat een overweldigend aantal mensen hebben mijn blog gelezen over het afvallen door middel van een operatie. In eerste instantie zou ik het bij die blogpost houden en daarna af en toe nog een update.
Na een avond en een nacht nadenken, heb ik besloten om jullie mee te nemen op mijn avontuur.
Nu gaan jullie niet echt mee naar de doktersafspraken, de operatie en jullie hoeven ook niet allemaal op de kamer te staan als ik wakker wordt. Mag wel natuurlijk, maar ik denk dat het dan wel wat druk wordt! Wel zal ik dus regelmatig blogposts schrijven over het leven voor en na een GBP en ook ga ik jullie uitleggen wat er nu eigenlijk gedaan wordt tijdens de operatie.
Vandaag beginnen we met de informatieochtend en de screening.

15 december was een spannende dag. Dit was de dag dat ik naar de informatieochtend ging voor de GBP. Er wordt uitgelegd wat de operatie is, wat de gevolgen zijn en een korte inleiding in het te volgen traject.
Een hele interessante ochtend en je leert her en der ook al wat mensen kennen. Wat er tijdens de informatieochtend is besproken zal ik later in een blogpost beschrijven. Dit is namelijk ook precies wat de operatie inhoudt en wat ze tijdens de operatie doen.
De uitnodiging voor de screening krijg je na de ochtend. Let wel, dit is bij ieder ziekenhuis anders. Bij de mijne (Bravis/Lievensberg in Bergen Op Zoom) is dit dus wel zo.
De screening was voor mij gelijk de volgende dag al. Dit ging wel even heel erg snel. Voordeel is wel, je hebt niet lang de tijd om na te denken over wat de screening is en wat het inhoudt. Vooral voor mij is dat erg handig. Ik ben namelijk een doemdenker wat betreft ziekenhuizen en screenings. Uit betrouwbare bronnen had ik al vernomen dat de screening eigenlijk wel heel erg meevalt.
Ja, ze zijn streng en ze ondervragen je. Dat is alles. Als je gewoon eerlijk bent, is er niks aan de hand. Je krijgt een gesprek met de obesitasverpleegkundige. Zij stelt je wat vragen over je overgewicht, ziektes en mogelijke hinder van de obesitas. Een diĆ«tiste staat ook in het lijstje van bezoeken die je moet doen voor je screening.
Hier krijg je vragen over je eetpatroon, wat je eet, waar je eet en misschien nog wel het belangrijkste, hoe laat je eet.



Na de screening moet je even wachten. Ik kan prima wachten, maar niet als ik op belangrijk nieuws wacht. Een half uurtje later kan ik eindelijk naar binnen bij de chirurg. Al helemaal voorbereid op een nee + voortraject zit ik te luisteren naar wat de chirurg zegt. "U wilde voor de GBP gaan, toch mevrouw? Dan mag u zich na dit gesprek melden bij de balie, om een afspraak te maken voor de operatiedatum."
He, huh, zegt hij nou echt wat ik denk dat hij zeg? Ik heb een ja?
Dat schoot er dus door mijn hoofd.
"Mevrouw, ik geef u wel receptjes mee, die moet u meenemen naar de informatieochtend voor de operatie. Dan krijgt u steunkousen en spuitjes mee"
Ja, ik heb dus echt een ja. Het is definitief. Na alles nog een keertje besproken te hebben, ga ik naar de balie. Ik geef aan dat ik het liefst in een vakantie geholpen wordt ivm school. Even wachten en ik krijg m'n datum. 16-2. Wow, wait. Het is nu 16-12 en ik heb dus over 2 maanden mijn operatie al? Serieus? Nouja, alles goed en wel. Operatie is een keer verzet naar de 19-2.
Nu nog 1 week dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten