maandag 23 februari 2015

GBP #2 POS en VOK

Daar zijn we weer. Na de operatie. Daar vertel ik jullie in GBP# 3 alles over. Nu eerst nog het stapje ervoor.

 
POS en VOK dus. Leuk he, al die afkortingen? Ik heb er zelf een hoop bijgeleerd tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis en in het voortraject. 
 
POS is de pre-operatieve screening. Hierbij moet je een vragenlijst invullen, waarbij ze je narcose afstemmen op jouw lichaam. Ook krijg je gesprekken met een verpleegkundige en een anesthesie-assistent. Klinkt heel wat he, maar met een uurtje ben je wel klaar hoor! Ze vragen of je ergens allergisch voor bent, al eens geopereerd bent en wie je eerste en tweede contactpersonen zijn. Dit voor na de operatie (als je bij komt), als er iets gebeurd tijdens de operatie of je verblijf in het ziekenhuis. Over mijn contactpersonen moest ik niet lang nadenken, die had ik zo gekozen. Voordeel, je eerste contactpersoon mag ook tijdens je ziekenhuisverblijf langer bij je blijven en eigenlijk tussen 10.00 en 20.00 aanwezig zijn. Dat is even fijn meegenomen. Worden die 2,5 dagen in het ziekenhuis toch een stukje minder lang.
 
VOK is voorlichting voor ok (operatie). Een voorlichting over je operatie? Nee en ja. Voornamelijk over het pre-dieet wat we moeten volgen, het dieet na de operatie en wanneer je langzaam aan alles weer mag gaan opbouwen. Ook de verschillende trajecten die het centrum na de operatie nog aanbiedt (zowel psychologisch, als fysiotherapeutisch en voedingsgewijs).

Het dieet vooraf, je mag helemaal niks meer. Dat klinkt ernstig he? Nou, het valt best mee. Je mag magere kwark, je mag mager vlees, je mag eieren en je mag groentes, heel veel groentes en dat dan 10 dagen lang. Geen suikers, geen koolhydraten en geen fruit.
 
 
 

Lastig? Ja! Vol te houden? Ja!
Heerlijke salades, eierwraps met kip en groenten en eierpannenkoeken. Mjam..
Wat het dan wel moeilijk maakt zijn de momenten dat ze hier in huis friet aten, of die keer dat mijn broertje en vriendlief pannenkoeken aten. Of dat moment dat we naar de oma van m'n vriend gingen en ze stoofpeertjes had gemaakt. Jongens, wat een kwelling!
Maar I did it! (Op dat stoofpeertje na dan)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten