woensdag 18 juni 2014

Afvallen of gezond leven?

Na lang nadenken, het wel willen maar geen doorzettingsvermogen of toch veel te veel stress (excuses to the top), wil je eindelijk gaan afvallen. Of nou ja, willen. Je gaat het gewoon doen.

Ik heb de overweging gemaakt of ik diëten zou gaan volgen waarbij de nadruk ligt op het snel afvallen of dat ik mijn eetpatroon drastisch ga omgooien. Snel afvallen is fijn, maar 9 van de 10 kilo's die je dan afvalt, zitten er al snel weer aan. En die ene kilo ook. Je gaat jojo-en. Als er iets slecht is, is het jojo-en. 
Wat voor mij meetelde was dat het zo echt niet meer verder ging. Heel mijn lichaam ging eraan. 
Ik merkte het aan m'n energielevel, mijn conditie, mijn kleding, aan alles.
Ik ging de overweging maken. Wilde ik snel afvallen? Met als risico/gevolg dat het er terug aan kwam, zodra ik weer normaal ging eten. Of wilde ik een gezond leven? Met als gevolg dat ik niet meer zoveel lekkere dingen mocht eten. 


Deze overweging had ik snel gemaakt, een gezonder leven en een ander eetpatroon levert mij op de lange termijn veel meer op. Een gezonder lichaam, meer energie en nog lekkere dingen die ik wél mag eten. Het gaat wel meer tijd kosten. Bepaalde gewoonten zitten er in en die moet je omgooien.
Gemiddeld 21 dagen duurt het voordat jij iets in je ritme hebt zitten. Dit gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer. Je moet echt volhouden en doorzetten.
Zo drink ik (eindelijk) iedere ochtend water met citroensap. Warm water met citroensap. Na een half uur ontbijt ik. De ene dag is dat met een smoothie, de andere dag eet ik havermout of muesli. Daarnaast heb ik tegenwoordig een app op mijn telefoon. Deze houdt bij hoeveel ik gelopen heb of andere soorten beweging. Zo houd ik het allemaal netjes in de gaten. Ik probeer te gaan sporten, maar dat komt er nu nog niet helemaal van.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk fruit te eten. As we speak heb ik een bakje kersen naast me staan. 

Als je wilt afvallen moet je je afvragen of je dat doet om eindelijk weer in die broek te kunnen, blikken van mensen of voor jezelf. Om jezelf lekkerder en gezonder te voelen. Om de laatste reden, is mijn ervaring, gaat het sneller en houd je het makkelijker vol. Op internet staan talloze tips om je eetpatroon zo gezond mogelijk te maken. Belangrijk is ook dat je echt bewust wordt van ingrediënten die in producten zitten. 
Zoals jullie hier konden lezen is de witte suiker die wij kennen eigenlijk geen suiker meer. Het is een eindproduct met vele tussenstappen, waardoor het originele product niet meer is wat het zou moeten zijn. Dit wordt met andere producten ook gedaan.



Daarnaast: Kijk uit met informatie van het voedingscentrum. Ik lees daar regelmatig artikelen waar mijn mond van open valt, wat er staat klopt gewoonweg niet! Uiteindelijk gaat het daar ook om geld. (Aspartaam is absoluut niet slecht voor je, fruitsuikers zijn niet gezonder voor je dan gewone geraffineerde suikers (ja, hehe, dat zou ik ook zeggen als je daar je geld vandaan haalt), en zo kan ik nog wel even doorgaan). Ik ben er klaar mee, ik luister naar m'n lichaam, haal zoveel mogelijk biologisch en probeer op te letten. Om heel zweverig te klinken:
Mijn lichaam is mijn tempel! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten