maandag 23 juni 2014

"Regels' die je eetpatroon veranderen

Om je eetpatroon te veranderen moet je een knop omzetten. Bij de een gaat dit makkelijker dan bij de ander. Sommigen hebben het al in zich om gezond te eten, anderen moeten heel veel moeite doen. 
Tijdens het zoeken naar bloginspiratie vond ik een aantal leuke regels. Voor jullie heb ik ze op een rijtje gezet. Dit zijn dus de regels die ik belangrijk vind, waarvan ik denk dat jullie er wat aan kunnen hebben en wat ook past in mijn bewustere eetpatroon. 

Wat oma niet herkent, eet het niet. 
Tegenwoordig staan de supermarkten vol met voeding, waar oma's en opa's nog nooit van gehoord hebben. Deze producten zijn gemaakt om in te spelen op onze voorkeuren voor de diverse smaken. Deze smaken zijn gemakkelijk en goedkoop te maken, maar vind je niet in de natuur. Hierdoor is het de vraag of het goed doet voor je lichaam.
Bedenk dus als je iets haalt of je opa of oma het zou kennen of herkennen.
Het gaat hier niet om noten, groenten, fruit en granen die er 50 jaar geleden nog niet waren.

Vermijd lightproducten of vetvrije voeding
Dat er geen of weinig suikers of vetten in eten zitten, wil het niet meteen zeggen dat het gezonder is. In veel vetvrije voeding zit soms veel suiker, in lightvoeding soms veel vet. In light zit ook nog eens aspartaam, wat nou ook niet zo echt goed voor je lichaam is. 

Eet alleen voeding wat kan en zal gaan rotten. 
Bewerkt voedsel blijft langer houdbaar, maar dan is het vaak ook minder voedzaam. Groenten, vlees, fruit en granen leven, dat gaat ook dood. Het kan rotten, schimmelen of vergaan. Denk hieraan als je iets gaat halen in de winkel. Honing is een uitzondering hierop. 

Probeer zo puur mogelijk te eten. 
Dit is een belangrijke, vind ik. Veel producten zijn tegenwoordig bewerkt. Terwijl je, als je de producten zelf bewerkt, je weet wat er mee gebeurt is. 

Eet langzaam
Als je langzaam eet, eet je bewuster en zorg je er (onbewust) voor dat je een voller gevoel creëert.

Geniet! 
Geniet van je eten, van je drinken. Neem de smaak in je op, de textuur van het voedsel, het zachte of harde. Als je dan iets lekkers 'ongezonds' neemt, geniet er dan ook echt van en prop het niet weg! Overigens geldt dit ook voor de gezonde voeding. Hoe meer je van je eten geniet, hoe lekkerder het is.

Eten als je honger hebt, niet als je verveeld bent
Ik merk het vooral aan mezelf. Als ik me verveel, dan heb ik de neiging om te eten. Juist dit moet je niet doen. Ook om jezelf te troosten of om te belonen is dat niet de bedoeling. Je hebt honger als je zin hebt in een appel of yoghurt of water. 

Kleurrijk voedsel eten
Als je gezond eet, eet je verschillende kleuren. Denk aan het verschil tussen een frietje satésaus of een salade met tomaten, komkommers en olijven. 


Voeg 'voorverteerde' voeding toe 
Yoghurt en sojasaus. Voeding wat bacteriën en schimmels bevat.

Eet niet alleen 
Als je alleen eet, heb je de neiging om meer te eten en probeer je te focussen op alleen het eten. 

Eet vette vis
Vooral makreel, sardientjes en ansjovis! 

Voedsel heet overal anders 

Pringels, Doritos, maar appel, apple of pomme, sla, lettuce of grüner Salat. 
Juist, voedsel heeft geen wereldse naam! 


Dit zijn voor mij de belangrijkste regels die ik probeer te hanteren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten