vrijdag 27 juni 2014

Rondje Uitgeverij de Geus

Een van mijn grootste hobbies is lezen. Vroeger nam mijn oma me mee naar de bibliotheek, alwaar ik het maximum aantal boeken mee naar huis nam. Om een week later deze boeken, uitgelezen, weer mee terug in te leveren. Jarenlang heb ik alles verslonden waar letters in stonden. Ook toen de verplichte leeslijst voor Nederlands er aan kwam, hoorde je me niet zuchten. Geweldig vond ik het 'verplicht' boeken lezen en dan ook nog echt literaire hoogstandjes.
Ik vond het dan ook een leuk initiatief van Uitgeverij de Geus, dat ze open dagen hielden. Wanneer krijg je nou de kans om bij een uitgeverij achter de schermen te kijken?

Het pand waar de uitgeverij is gevestigd, zit aan de Oude Vest. De basis van het pand is gebouwd tussen 1500 en 1600, de rest is er in de loop der tijd bijgebouwd. Het pand ademt een en al sfeer uit. De historie die erachter schuilgaat, intrigeert me mateloos. Geschiedenis, oud pand, boeken. Voor mij een ideale plek om te vertoeven. 

Als je binnenkomt, kom je op de binnenplaats. Hier stonden rijen vol met boeken. Deze boeken zijn lichtbeschadigd en daarom afgeprijsd. Heel fijn, voor een boekenmeisje zoals ik. 

Daarna de rondleiding, het is onwijs interessant om eens te weten wat er nou gebeurd als je een manuscript instuurt. Dit wordt goed uitgelegd door Linda Bertens, zij werkt zelf ook bij de Geus en kan heel veel vertellen.
Via de verschillende afdelingen in de uitgeverij en het gehele proces kom je weer uit op de binnenplaats.
Voor mij een ontzettend leerzaam proces, maar ook heel interessant om eens gezien te hebben.

Ondanks dat ik een boekenmeisje ben en ik het moeilijk vond om een keuze te maken tussen al die talloze boeken, heb ik besloten om De Bende van de Bokkenrijders (Ton van Reen, De Geus, 2003) een goed plekje bij mij in de boekenkast te gunnen. 


Deze open dagen zijn er nog vandaag en morgen. Vandaag is het van 13.00 tot 17.00 en morgen van 10.00 uur tot 17.00 uur. Ik zou zeggen: Ga kijken!


De foto's volgen, ik heb ze inmiddels in m'n mail, maar ik krijg het bestand nog even niet goed geopend. Ik kon het niet laten om dit alvast voor jullie online te zetten.! 

1 opmerking:

  1. Oh wat tof! Lijkt me echt super, zo'n kijkje achter de schermen bij een uitgeverij.

    BeantwoordenVerwijderen