dinsdag 24 juni 2014

Hoe streng ben je voor jezelf?

Hoe streng ben je voor jezelf als het gaat om gezonder te eten en afvallen? Hoe streng ben je in het algemeen voor jezelf? Een dosis psychologie komt er wel bij kijken. Het is ook een confronterende tekst, maar als je niet weet hoe streng je bent voor jezelf, weet je ook niet of iets gaat lukken of niet.


Ik bedoel nu niet, dat als je niet streng genoeg voor jezelf bent, niks lukt, maar het gaat wel slechter. Zelf ben ik een tijd niet streng voor mezelf geweest. 
Ik had al snel medelijden met mezelf en kroop echt in een slachtofferrol. Het is ook nooit echt makkelijk geweest voor me, ik heb behoorlijk wat meegemaakt. Maar laat dat never nooit een excuus zijn.
Natuurlijk mag je dan een baaldag hebben, maar bij mij had dat als gevolg dat ik nog meer ging eten. 
Dag 1: Och, ik ben ongesteld, ik mag nu wel een stukje chocola. Hoppa, daar ging weer een hele reep. Ach, nu kan er dat zakje chips ook nog wel bij. Oh, we hebben nog een lekker stuk kaas liggen, dat lust ik ook wel.
Dag 2: Zie je wel, ik kan helemaal niks, ik kan nog niet eens een dag gezond eten. Dan kan ik nu ook wel nog een keer een zakje chips eten enzovoorts.

Ik heb een knop om kunnen zetten, maar makkelijk is het niet. Ik moet uit de slachtofferrol kruipen, springen eerder. En doorzettingsvermogen tonen. Een sterke eigen wil heb ik altijd gehad, verstand heb ik ook. Ik wéét het allemaal wel, maar om het te doen is toch een heel ander verhaal. Maar ik doe het nu. 

Ja, ik ben streng voor mezelf, ik eet geen voedsel meer waarvan ik weet wat voor uitwerking het op me heeft. Krijg ik hoofdpijn van het een of het ander? Dan eet ik het niet meer.
Voel ik me slecht als ik het gegeten heb? Ook dan eet ik het niet meer.
Dat klinkt radicaal en misschien is dat ook zo, maar ik wil meer en beter naar mijn lichaam luisteren. Ik maak heel af en toe een uitzondering, maar liever niet. Frisdrank drink ik niet meer, ik houd het bij water met citroen/limoen/munt of gewoon water. Soms, heel soms, wil ik nog wel eens wat drinken, maar alleen als ik weet dat het helpt. 
Toch kan ik nog steeds genieten van een heerlijke barbecue met vrienden bij ons thuis en maak ik ook echt wel eens de uitzondering. Ik probeer dat zo min mogelijk te doen, maar ik kan niet overal onderuit.
Je kunt ook altijd op zoek naar lekkere vervangers voor de zoetigheid. Dat is wat ik nu doe.

Willen jullie meer tips? Wil je weten hoe ik dan streng voor mezelf ben? Hoe ik dat doe?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten